Mazda Classics
Introductie
Wat
jaren geleden begonnen is als een stukkie blik dat van a naar b moest rijden is
uitgelopen op een fikse hobby. Ik had nooit gedacht dat oude Mazda's zo leuk
konden zijn en zeg nou zelf, wanneer je aan Oldtimers denkt dan spring je niet meteen
naar het merk Mazda. Mazda's worden gezien als een betrouwbare en degelijke
gezinsauto met een schitterende topper ertussen. In Europa zijn andere merken
aan de orde, liever iets wat niets kost en dan heb je een paar jaar verder ook
nog steeds niets.
Toen ik 10 jaar geleden mij een beetje liet meeslepen ontdekte ik pas
dat die oude Mazda's eigenlijk helemaal nog niet zo gek waren. Er zat veel op,
ze hadden een prachtig gezicht, een echt eigentijds beeld en de auto's hebben
karakter. Het begint zelfs een
rage te worden, de oude 1000tjes, de 1300tjes, de 1500. Geweldig!!
Heren, verenigt U
Hoewel
de MazdaClassics niets met de oude Hadi-Mazdaclub van doen heeft ben ik wel
dankbaar dat die club heeft bestaan. Het is altijd goed een club of vereniging ergens
van te hebben waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten om kennis uit te
wisselen. Zo blijft niet alleen de interesse bestaan maar ook het model, het
object.
Alles verandert, zo ook het tijdbeeld, zo ook het model. Mazda ontwikkelde de
auto en ging prima mee in het tijdbeeld tot zelfs zo ver dat ze in 1987-1994
mede het tijdbeeld bepaalde. Nieuwe modellen kwamen, de oudere modellen met
achterwielaandrijving slonken, verdwenen en groepen splitsten en zo vond langzaam
aan de oude
formule zijn einde. De Hadi-Mazdaclub hield op te bestaan en langzaam aan
verdwenen ook de oude Mazda's uit het straatbeeld.
Omdat ik als voorzitter van de Mazda 626 club een oudje uit 1981 trof vond ik het eigenlijk best wel leuk. Na verloop van tijd ontstond er een kleine collectie want ik wilde meer en meer weten over Mazda, zo boeiend.
Mazda
heeft, volgens mij, als geen ander merk, vele bijzondere mogelijkheden gehad. Vroeger kon
je kiezen of je de auto met de sportieve rotatiemotor wilde of de conventionele
4 cilinder. De 616 of RX-2, de 818 of RX-3, de 929 of RX-4, de 121 of RX-5 en
natuurlijk de auto die alleen maar met rotatiemotor leverbaar was, de
wereldberoemde RX-7, Mazda's sportauto bij uitstek.
Toen al, in de jaren 70 kende Mazda al leuke opties die op de Europese wagens
ver te zoeken waren. Wat dacht je van "kofferbak van binnen, bij de
chauffeur, openen of een "defroster", de voorruitontdooier. Tandje
extra op de kachel, toch wel leuk. Of een standaard 5-bak op de 121 of de RX-5. Verder terug in de tijd waren er de Mazda
1000 en 1300 en de 1500, een Bertone ontwerp voor Mazda die overigens als twee
druppels water leek op de Lancia Fulvia.
Liefhebbers
van Mazda zijn wel échte liefhebbers bij uitstek. Zo vernam ik zelfs dat er
onder ons zijn die naar het buitenland gingen om een wrak van jewelste te kopen,
daar de deur uit te drukken en deze te laten reviseren om hun eigen auto weer
compleet en in goede orde te krijgen. Mensen, dat is toch schitterend!
Zoals ik al schreef, het tijdbeeld veranderde en ook Mazda bleef
vooruitstrevend, zoekend naar nieuwe technieken en begin jaren 80 gooide men het
roer finaal om. De oudjes gingen met pensioen en daar stonden de nieuwe 323, de
626 en de gefacelifte 929 bij de dealer. DX, SDX, alles wat maar elektrisch kon
worden gemaakt werd elektrisch uitgevoerd. De SDX van de 626 had toen al elektrische ramen, geen
deurstijlen, elektrische spiegels, achterramen, tussenraampjes konden elektrisch
open enz... Het barste van de leuke gadges op deze auto's.
Dat is nu net de reden waarom ik deze bijeenkomsten organiseer. Op een gegeven moment kom je in aanraking met al die auto's en wat blijkt, je mist die leuke geintjes gewoon in de huidige auto's. Die zijn misschien wel superieur maar spannend? Nee, echt niet. Leuk als alles vanzelf gaat, leuk als er al die hightech-systemen op zitten maar het echte autorijden dan, trappen, stampen in z'n 2de versnelling, die pook hierheen trekken en los, daar ga je, in een auto waar je alles zelf moet doen. Het contact met de weg? Die is weer terug. De vormen, de rondingen die de natuur voortbrengen staan weer voor de deur, het design? We hebben een oldtimer. We hebben een echte Mazda, we hebben iets bijzonders!
Ik
hoop met deze site en deze bijeenkomsten de Mazda Klassieker, de Mazda Oldtimer,
weer onder de aandacht te brengen. Er zijn er niet veel meer en het zou heel jammer
zijn wanneer dit kleine beetje ook nog zou verdwijnen. Nog fijner is het wanneer
je lid wilt worden bij onze club zodat we ook leuke evenementen kunnen
organiseren. Ik doe dit nu al meer dan 10 jaar en het is nog altijd even
spannend, even leuk. Zie je graag bij een van onze meetings of laat je eens een
keertje uitnodigen. Schrijf naar info@mazdaclassics.nl.
Met vriendelijke groet,
Hans Peters.