De 929 modellen

De Mazda 929 is een heel mooie auto. Of je nu van Mazda's houd of een hekel aan Japanse auto's hebt, de 929 is nu eenmaal door alle jaren heen een echte topauto geweest. Helaas verdween deze uit Nederland in 1992. In andere landen was de auto nog zeker tot 1996 - 1997 leverbaar. In America en Japan tekenden ze daar nog voor de Mileniumeditie. Nederland koos voor de Xedos met 4WS of met de Millercycle-motor. 

Waarom ik hier de 929 extra aanhaal is puur omdat ik zelf twee 929 modellen in bezit heb maar ook omdat het mij leuk lijkt een aparte sectie op de website te maken van de 929. Dit wil niet zeggen dat het voor de andere modellen niet mogelijk is, zeker wel maar het toeval wil dat ik dus deze auto's in mijn bezit heb en daar het meste over weet. De verhalen hieronder zijn wel gedateerd en misschien neem ik nog wel de tijd deze volledig aan te passen. Er is veel gebeurd door de jaren heen. Bij wie niet?

 

 

Intro 929 Coupé 2.0i - 8v   1985.

 

Zoals gezegd heb ik deze twee auto's op de kop getikt. Echter waren deze niet geheel vrij van werkzaamheden. Ik vond ze nog prima en heb daar projectmatig aan gewerkt. De coupé stond al jaren buiten bij een handelaartje en was voorheen van een oude man die er in zijn pensioenjaren nog meer rond reed. Afgezien van wat kleine plekjes is deze auto qua interieur en body in prima staat. Technisch moest er nogal wat gesleuteld worden. 

Klik op de foto om daarvan het verhaal in vogelvlucht te lezen.

 

 

Intro 929 Sedan 3.0i - 18v  V6   1988.

 


Deze auto heb ik nu een klein jaartje. Toen ik in mijn 626 rondreed kwam ik heel sporadisch een 929 Sedan onderweg tegen. Omdat de auto's toentertijd voor mij onbetaalbaar waren schonk ik er geen aandacht aan, maar... zou het niet heerlijk wezen om in zo'n sloep door Nederland heen te toeren. Een droom dat werkelijkheid werd.

Klik op de foto om het introductieverhaal te lezen.