Leonora van der Pijl, van GT 4WS tot Classic

Laat ik me even voorstellen. Ik ben Leonora van der Pijl en woonachtig te Veldhoven.

Van huis uit was ik Volkswagen gewend; mijn eerste autootje was dan ook een Volkswagen Jetta. Na een aanrijding door een zgn. kleurenblinde kwam er weer een Jetta en daarna nog een Golf voor zijn wat sportievere uiterlijk. Die laatste bleek een verkeerde keuze. Technisch niets op aan te merken, maar het voelde niet goed: te klein en helemaal de verkeerde kleur.

Toen ik in 99 een relatie kreeg met een Mazda liefhebber was er weinig overreding nodig om mij over te laten stappen. En wat voor n: meteen een auto 4 wielsturing.

Daar rijd ik nu al jaren in en al vrij snel besloot ik om de auto in topconditie te brengen/houden. Terugbrengen in een nieuwstaat? Zo goed als. Er is dan ook al het nodige gedaan:  nieuw schuif-/ kanteldak, 4 nieuwe schokdempers incl. veren, origineel gereviseerde GT motor, nieuwe benzinetank incl. vulpijp en vlotters n de 4WS leidingen op de achteras vernieuwd. Eigenlijk alles wat over 10 jaar zeker niet meer te krijgen is. Daarnaast nog allerlei werkzaamheden aan de carrosserie, want voorkomen is beter dan

Na al die werkzaamheden vond ik het wel zonde om daar s winters in rond te rijden. Maar goed, ik had nu eenmaal geen andere auto en zag dat ook nog niet zo zitten. Januari 2006 kwam Hans met het verzoek om mee te rijden naar Dordrecht waar een GC uit 84 te koop stond. Onderweg naar Dordrecht rekende hij me voor dat ik financieel niet meer kwijt zou zijn wanneer ik s zomers in mijn 4WS en s winters in de GC zou rijden. Wij kijken en het was een prachtige auto. Nog bij de 1e eigenaar (Hr. C. van Gemeren), altijd binnen gestaan, alleen maar voor boodschappen en vakantie gebruikt, schadevrij, volledige historie beschikbaar en een mooi prijsje. Ik was verkocht en een week later heb ik m opgehaald.

Aangezien de GC toch aan een beurtje toe was, meteen maar de belangrijkste zaken ververst/vernieuwd: olie, radiateur, bougies, bougiekabels, luchtfilter en versnellings-bakolie. Vooral de versnellingsbakolie bleek een goede zet te zijn. Na 22 jaar schakelde hij toch wel wat stroef en dat was meteen weer als nieuw. Ik heb er vorig jaar met veel plezier nog zon 4 maanden in gereden en hem toen op stal gezet.

De auto bleek zo goed te zijn, dat ik besloot ook hier de nodige aandacht aan te besteden. Voordat de boel sporen van jaren zou vertonen, heeft mijn vriend, die ook de 626 GT met  4WS volledig reviseerde, deze auto volledig onderhanden genomen.

Hoe dan ook, de wielkasten waren prima, het binnenscherm leek goed maar dankzij zijn intensieve controle en reiniging werden er toch gaten zichtbaar. Nu moest er wl gelast worden opdat daar in ieder geval geen roest en rot meer zou plaatsvinden. Het laswerk is door wijlen Marco Pijnenburg gedaan en dat heeft hij heel mooi voor me gedaan. Nu is het een kwestie van bijhouden.

De auto is een plaatje mede dankzij het onderhoud door de vorige eigenaar en ik mag me dan ook de gelukkige eigenaar noemen van dit lieve, heerlijke autootje.

Op naar zijn 25e levensjaar en ondertussen veel plezier met deze club van Mazda-klassiekers.


Gegevens van de auto:
Type: Mazda 626 GLX Sedan
Motor: 2.0L 8V OHC
Kleur: groen 
Kenteken: LD-79-RV 
Bj: juni 1984
Km-stand: 127000km

Klik op onderstaande logo om de meerdere foto's van Leonora haar auto te bekijken.

                   

Groetjes,

Leonora van der Pijl
(indien u wilt reageren klik dan op mijn naam).